Leder. Vi viser muhammedtegningen, fordi vi driver publicisme. Nogle lærere viser den, fordi de underviser i dannelse og demokrati. Jo flere, der gør det, desto mere vil det normalisere den absurde situation, vi er blevet påtvunget af voldsmænd og mordere. Men lærerne skal hjælpes af regeringen.
Lærestreger
AT vi i denne uge viser Kurt Westergaards tegning af profeten med bomben i turbanen, er ikke et forsøg på at provokere, men på at gøre det modsatte: at normalisere den. Anledningen er, at Folketinget i onsdags debatterede, om muhammedkrisen skal være obligatorisk pensum i skolen. Vi besluttede selv at give et bud på sådan et pensum og bad derfor bladtegnernes formand, Erik Petri, om at sætte Westergaards tegning i perspektiv: Hvilken tradition kommer den af, og hvilke satiretegninger skal man se for at forstå den? En sådan artikel giver ingen mening uden også at vise den famøse tegning. Det betyder, at PET skal informeres og have den pågældende artikel tilsendt. Berlingske Medias sikkerhedschef skal vurdere, om særlige tiltag må iværksættes. Avisens medarbejdere skal orienteres.
VISE tegningen gør vi, fordi vi driver publicisme. Det minder om lærergerningen: Også en lærer sætter begivenheder og holdninger i kontekst, så man forstår dem bedst muligt. Den franske lærer Samuel Paty blev myrdet på den mest bestialske måde, fordi han havde vist islamkritiske satiretegninger. Han ville vise, at man som borger i et frit og åbent samfund må kunne tåle det, man finder ubehageligt eller forkasteligt; tolerere det, men også gerne lytte til det og se på det. Og diskutere det. Det er her, dannelsen og demokratiet hænger sammen.
Fortsæt uden at betale en krone
Få adgang til artiklen, vores nyhedsbreve og mange flere login-fordele.
Se mereDel: