Guitarprofet. I internettets tidsalder findes skønheden kun i korte glimt. Det er det, en af tidens mest trendsættende musikere, amerikanske Mk.gee, har forstået.
Popmusikkens nye stjernearkitekt
Det mest bemærkelsesværdige ved Justin Biebers nye album, SWAG, der den seneste måned har skudt den canadiske superstjerne tilbage i toppen af alverdens hitlister, er, at det dybest set ikke er et Justin Bieber-album. Med afskrællede beats, elklaver fra 80erne og uperfekt barytonguitar helt fremme i mixet er SWAG snarere det første store mainstreamalbum, der præsenterer lyden af et af de mest markante nybrud i 2020ernes poplandskab.
Den lyd tilhører de to amerikanske sangere Mk.gee og Dijon, som allerede tidligere på året satte deres præg på Bon Ivers roste album SABLE, fABLE, men altså nu står som hovedarkitekter – sangskrivere, producere, medvirkende – på en af årets største udgivelser. Dermed har deres gådefulde, forførende arbejde med at bygge bro mellem blød rock og soul fra 70erne og 80erne – The Police, Phil Collins, Prince – og internetalderens surreelle fragmentæstetik fået et udstillingsvindue, som undergrundshelte sjældent får.
Del: