Bryyyst. Kan man synge Verdi på dansk uden at lyde ufrivilligt komisk? Det håber Den Jyske Opera, men deres nye sprogpolitik fik en hård begyndelse.
Den Danske Opera

Pressefoto
Annika gør det, APHACA gør det, og fra og med denne uge gør Den Jyske Opera det også: synger på dansk. Den nytiltrådte operachef, Anne Barslev, har varslet, at det er slut med Mozart, Bizet og Puccini på originalsproget, for nu skal den internationalisering, der har præget branchen i årtier, vendes. De danske talenter, der hidtil har måttet se store roller gå til udenlandske solister, får nu et sprogligt forspring, og nye operagængere bliver mødt i øjenhøjde på et sprog, de – hvis de ellers kan afkode det – kender.
Det virker måske løjerligt, næsten provinsielt. Men rent strategisk er det smart set af Barslev. For mens hun har fremlagt et udpræget defensivt årsprogram – bestående af tre af de allermest populære operaer i verden, La Traviata, Don Juan og Barberen i Sevilla, sidstnævnte ganske vist sunget fra en omrejsende lastbil – virker den nye sprogpolitik offensiv.
Del: