Sensationelt. Nyt album giver et skønt gensyn med den evigt opfindsomme, næstekærlige og håbløst uheldige tegneseriehelt i den grønne rullekrave og de slidte tøfler. Arvtageren efter Vakse Viggos »far«, tegneren Franquin, slipper godt fra albummet.

Vakse Viggo vender tilbage

Det er altid med en vis forventningsfuld ængstelse, man møder et kunstnerisk koncept, som er blevet overtaget af andre, nye kræfter. Ikke mindst, når det gælder tegneserier. Og ikke mindst, når det gælder Vakse Viggo. 

Lucky Luke har kørt konstant med skiftende tegnere og fortællere, siden Morris døde i 2001, og Asterix’ tegner, Uderzo, gav tuschdepechen til Didier Conrad allerede i 2009, ligesom også Splint & Co. er blevet portrætteret af et hav af tegnere gennem årene. Og Peyos Smølferne? De solgte ud og ødelagde for altid de små blå væseners fortrædeligheder i en lind strøm af håbløse 3D-animerede Hollywood-flop.

asmu
(f. 1970) er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og Institut d'Études Politiques d'Aix-en-Provence. Aske er korrespondent i Frankrig, men skriver også om sikkerhedspolitik, europæiske forhold og økonomi, samt sprog, litteratur, kunst, kulturhistorie, mad og (natur)vin. Han har skrevet og bidraget til flere bøger heriblandt Kernevåben i knibe (1998), Turen går til EU (2001), Turen går til Paris (2009), Den rystede Republik - hvad i alverden er der galt med Frankrig? (2020) og Oh La La - Hvorfor er de så franske i Frankrig? (2022).

Andre læser også