Den canadiske regering har valgt at gøre, ligesom USA og EU allerede har gjort, og indføre en skrap told på importerede kinesiske elbiler. Fra begyndelsen af oktober bliver der dermed lagt 100 procent oven i prisen, når de krydser den canadiske grænse.

Det gælder kampen om kontrollen med fremtidens elbilmarked. Canada ønsker, ligesom andre vestlige lande, en bid af kagen, men er harm over, at den kinesiske regering subsidierer sin egen branche på livet løs.

»Aktører som Kina har valgt at give sig selv en unfair konkurrencefordel i det globale marked,« sagde den canadiske premierminister, Justin Trudeau, da de nye drastiske skridt blev bekendtgjort.

USA har tidligere også bekendtgjort en told på kinesiske elbiler, ligeledes på 100 procent, mens EU har holdt sig til mere beherskede toldsatser på op til 36,3 procent.

»Aktører som Kina har valgt at give sig selv en unfair konkurrencefordel i det globale marked,« sagde den canadiske premierminister, Justin Trudeau, ved bekendtgørelsen. Arkivfoto: Sean Kilpatrick, Scanpix
»Aktører som Kina har valgt at give sig selv en unfair konkurrencefordel i det globale marked,« sagde den canadiske premierminister, Justin Trudeau, ved bekendtgørelsen. Arkivfoto: Sean Kilpatrick, Scanpix

Vesten er klog af skade efter at have set Kina stryge til en førerposition inden for produktion af vindturbiner og solceller – morgendagens teknologi – takket være supereffektive fabrikanter, som ifølge vestlig kritik har fået alt for stor hjælp af den kinesiske stat.

Kina er – surprise! – ikke fornøjet. Handelsministeriet i Beijing udsendte tirsdag en erklæring, hvor det beskyldte Canada for at bryde Verdenshandelsorganisationens regler. »Det er typisk handelsprotektionisme,« lyder det i erklæringen.

harms