Kommentar. En række konkurser i den digitale medieverden viser, at clicks også kan være lyden af noget, der slukker. Men de seneste 15 års hektiske jagt på nye kunder har kostet på andre og mere dyrbare områder, og i dag hænger især den amerikanske presses troværdighed – på begge fløje – i laser.

Trafikulykker

Jeg ved godt, at hykleri er et ord, der nemt falder på tungen, når denne digitale kommentars budskabs nu spredes ud til landets mange Facebook-brugere. Min pointe er denne: At nyhedshuse jagter clicks på de sociale medier, er i længden en selvmorderisk strategi.

På samme vis har det enorme omkostninger, når medievirksomheder ikke tør gøre op med deres egne forbrugeres virkelighedsopfattelse, hvilket endnu en gennemhulning af de seneste mange års største historie om den såkaldte Russia-gate viser. Med de synspunkter håber jeg naturligvis at få endeløse mængder af clicks og talrige nye abonnementer til Weekendavisen.

klwi
(født 1971) er redaktionschef. Af uddannelse er Wivel cand.mag. i dansk og kommunikation, og han har siden 1998 været udlands-, indlands-, sports- og kulturskribent her på avisen. Han har desuden været bogredaktør og var i to år avisens korrespondent i USA. Wivel er vidtfavnende, men har i særlig grad dækket den israelsk-palæstinensiske konflikt og USA. Forfatter er Wivel til bogen "Næsten intet - en jødisk kritik af Kierkegaard" (1999). Hans reportagebog "Den sidste nadver" (2013) om, hvorfor kristne forlader de arabiske lande, er udkommet i Norge, Sverige, Tjekkiet og USA. Derudover har han i samarbejde med cykelrytteren Michael Rasmussen skrevet selvbiografien "Gul feber" (2013).

Andre læser også