Leder. Det Kongelige Teater vægter ømme tæer højere end værket og dets skaber. Det er hverken omsorgsfuldt eller tillidsskabende.

Regnormenes dans

KUNST og censur er blevet et nationalt anliggende, siden det for blot få uger kom frem, at teaterchef på Det Kongelige Teater Kasper Holten efter rådgivning fra sundhedsmyndighederne besluttede at ændre et ord i Louise Alenius’ opera Manualen. Udbytningen af ordet »betablokker« med det tilsyneladende mindre kontroversielle »hjerteblokker« faldt ikke i god jord hos komponisten. Det kunne man læse i det skrevne program til operaen, og i forbindelse med premieren kritiserede Alenius også beslutningen over for flere medier inklusive Weekendavisen.

DØR kunsten, hvis den udsættes for censur, virker det ikke til at bekymre Nikolaj Hübbe. Mandag kunne Ugebrevet A4 afsløre, at balletchefen har valgt at droppe balletforestillingen Othello af den amerikanskfødte mesterkoreograf John Neumeier efter modstand fra balletkorpsets dansere. Balletten er baseret på Shakespeares tragedie om den mauriske hærfører, som dræber sin hustru i affekt. Modstanden skyldes en specifik passage i balletten, der går under navnet »Krigersekvensen«, hvor danserne skal udstøde abelyde og banke sig selv på hovedet som en abe. Nikolaj Hübbe forklarede efterfølgende, at hans dansere »undrede« sig over denne del og udtrykte ønske om at udelade eller ændre den, ellers ville de ikke danse balletforestillingen.

kats
(f. 1988) er kulturredaktør på Weekendavisen. Uddannet i antropologi fra Københavns Universitet og Columbia University, New York. Startede med at skrive for Atlas Magasin, og har siden 2015 gjort det på Weekendavisen, hvor hun også har redigeret sektionen Bøger. Har tidligere boet i Jerusalem, og undersøger i dag gennem kultur som prisme, hvem vi var, og hvem vi er ved at blive.

Andre læser også