Leder. Historien om Novo Nordisk handler om mere end storhed og fald på aktiemarkederne eller om at være hele landets pengemaskine. Lad ikke krisepanik kæntre den særlige danske succes.
Klap tyren
BUDSKABET om Novo Nordisk var altid positivt. Virkelystne danskere med en god idé, idealisme og store ambitioner skabte produkter, som hjalp syge mennesker, tjente mange penge og bidrog til både forskning og samfund. Der var intet at udsætte på den historie: Den handlede både om at bekæmpe sukkersyge og overvægt og om en stadig mere global virksomhed med afsæt i Danmark og en særlig dansk måde at gøre tingene på. Samfundssind med gigantisk kommerciel succes.
OM Novo Nordisk lyder nu det umisforståelige budskab: Vi er i krise. Tyren i det velkendte Novo-logo er galoperet ind i muren, og den nye (gamle) bestyrelsesformand Lars Rebien Sørensen kalder den seneste tid for »en fiasko«. Efter et tab på 3.000 milliarder i markedsværdi (i omegnen af hele Danmarks BNP) er man i gang med en heftig slankekur: 9.000 ansatte skal ud, heraf 5.000 i Danmark. Da det tirsdag blev meddelt, at næsten hele bestyrelsen går af, tænkte nogle sikkert, at det normalt kun sker for en virksomhed midt i et sammenbrud eller en forfærdelig skandale. At Lars Rebien er tilbage som ultimativ magtfaktor, fik nok andre til at tænke på en gammel familievirksomhed, der henter den gamle patriark tilbage for bordenden for at banke hoveder sammen og tingene på plads.
Del:

