Retsdrama. Sara Omars søgsmål mod instruktør Manyar Parwani og producer Omar Marzouk handler ikke blot om retten til en dokumentarfilm, men om retten til historien om at være muslim i Danmark.
Kampen om usandhederne
Retslokale 003 i byretten på Frederiksberg har udviklet sig til et tilløbsstykke. Det civile søgsmål, som forfatter Sara Omar har anlagt mod filminstruktør Manyar Parwani og producer-komiker Omar Marzouk, har da heller ikke manglet underholdningsværdi. Mandag var sidste retsmøde i en sag, der umiddelbart er en giftig personfejde om distributionsretten til en dokumentarfilm. Fra hver side af salen har det fløjet med beskyldninger om løgn og manipulation. Marzouk og Parwani hævder, at Sara Omar har bedraget offentligheden med løgne om at være forfulgt og leve under politibeskyttelse, mens forfatteren omvendt hævder, at særligt Parwani har manipuleret hende under filmoptagelserne.
Kradser man lidt i overfladen, gemmer der sig dog en anden og lige så betændt strid – om selve fortællingen om at være muslim i Danmark. Marzouk og Parwani opfatter ikke blot Sara Omar som en bedragerisk, patologisk løgner, hvilket de hævder at kunne bevise i den endnu ufærdige film; de ser hende også som en person, der gladeligt har givet næring til danskernes værste fordomme om kvindefjendske muslimer: Hun går racisternes ærinde på bekostning af muslimerne.
Del: