Retsdrama. Alle beskylder alle for at lyve i striden om ejerskabet over råbåndene til dokumentarfilmen om forfatter Sara Omar.

Ikke over en dørtærskel

Der findes retsdage, hvor man som tilskuer langsomt sygner hen med vippende øjenlåg, og kun en tiltagende frygt for, at folk vil kunne høre ens snorken, holder en vågen. Og så findes der retsdage, hvor man som tilskuer knap kan nå at følge med, mens en regulær cirkusforestilling fremføres for næsen af en. Onsdagens retsmøde i det civile søgsmål, som forfatteren Sara Omar har anlagt mod komikeren og produceren Omar Marzouk og filminstruktøren Manyar Parwani, hører indiskutabelt til sidstnævnte.

Sagens formelle indhold først: I perioden 2018 til 2019 arbejder filminstruktør Manyar Parwani med producer Omar Marzouk på en dokumentarfilm om Sara Omar. Hun er blevet landskendt i 2017 med udgivelsen af debutromanen Dødevaskeren. Filmprojektet er startet som en slags hyldest til forfatteren, der siden debuten har været kendt for at leve en tilværelse med politibeskyttelse og trusler mod sit liv.

svil
(f. 1981) er journalist og kommentator. Han er uddannet i statskundskab ved Københavns Universitet. Villemoes' primære interesseområder er politik og samfund, religion, integration og kulturkampe. Han har skrevet for Weekendavisen siden 2011.

Andre læser også