Kommentar. Mange moderne forældre har svært ved at forstå skolens spilleregler. Det skyldes én ting: at skellet mellem skole og hjem er eroderet.

De invasive forældre

Engang lærte vi i biologi, at invasive arter er betegnelsen for dyr og planter, der har spredt sig til områder, de ikke naturligt ville kunne sprede sig til, og at de dér har en negativ effekt på den oprindelige biodiversitet.

I det 21. århundrede har en ny invasiv art meldt sin ankomst, farligere end bjørneklo og dræbersnegle. Jeg tænker naturligvis på de moderne forældre, som har spredt sig fra hjemmet til klasselokalet og her udøver en negativ effekt på lærere såvel som skoleledelse. Formentlig også på deres egne børn, selvom ingen af delene er tilsigtet. Tværtimod.

asmh
(f. 1972) er kulturkommentator og magister i litteraturhistorie med supplerende fag i filosofi og idéhistorie. Hun skriver om litteratur, tidsånd, dannelse, eksistens og kulturhistorie. Har desuden bidraget til en række antologier og er bestyrelsesmedlem samt foredragsholder.

Andre læser også