Køledask. Idealisme og forretning er to svært forenelige størrelser, erfarer man i Coop, hvor benzinkapital og gammeldags købmandskab nu skal sikre den økologiske højborg mod undergang. De selvstændige uddelere kan ikke få armene ned.

Coop-lossen på lerfødder

Der er æbler. Der er pærer. Og der har aldrig været så mange steder at købe dem som i disse år, hvor der er dagligvareforretninger, som kan dække den danske befolknings behov tre gange. 

En blodig krig er det om kundernes penge. Kæder som Kiwi og Aldi har forladt landet. På det seneste har også »andelsbevægelsens flagskib«, selveste Coop, opført sig som et bovskudt imperium med blodrøde tal i den trecifrede millionklasse, milliardnedskrivning, frasalg af ejendomme, nedlægninger af kæder, lukninger af butikker, fyringer af personale, omstruktureringer og udskiftninger i toppen. 

mobr
(f. 1964) er journalist og forfatter. Morten blev uddannet på Journalisthøjskolen i Århus i 1991 og har tidligere arbejdet på Vestkysten, Jydske Tidende, Flensborg Avis og Berlingske Tidende, og han har som freelance journalist i Italien skrevet om italienske forhold til et væld af danske dagblade. Af bøger har han blandt andet skrevet Mafiaen kommer, om den italienske mafias fremrykken i Europa, Passione, om mad og mennesker i Italien, Mand af ære, om den afhoppede mafioso Claudio Samperi, Vejen til Napoli, en reportagebog fra Italien, samt bidraget til bogen Goethe i Italien, i selskab med Henrik Wivel og Jakob Levinsen.

Andre læser også