Imperium. Kongehuset og Kongernes Samling vinder hemmeligholdt kamp mod Kulturministeriet og Nationalmuseet. Her frygter man, at det ekspanderende royale museum bliver en propagandamaskine for monarkiet.

Kronen på værket

Illustration: Rasmus Meisler

Man skal et stykke ned i bemærkningerne til Lov om kong Frederik den Tiendes civilliste for at finde sætningen, der reelt har afgjort en diskret, men opsigtsvækkende armlægning mellem Kongehuset og Kongernes Samling på den ene side og Kulturministeriet og Nationalmuseet på den anden:

»Civillisten kan i forbindelse med den offentlige adgang indgå aftale med relevante parter om at forestå opgaven med formidling mv. på de pågældende lokationer,« hedder det i lovens bemærkninger om de slotte, som staten stiller til rådighed for Kongehuset, og som delvis er åbne for offentligheden. Først og fremmest De Kongelige Repræsentationslokaler på Christiansborg – inklusive Tronsalen og Riddersalen med Nørgaards berømte gobeliner – som i dag hører under Nationalmuseets udstillingsvirksomhed.

ppjo
(f. 1965) blev efter jurastudier på Aarhus Universitet uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1992. Han har arbejdet på Horsens Folkeblad, Jyske Vestkysten og Radio Gladsaxe og siden 1996 på Weekendavisen. I 2011 afslørede han hjerneforskeren Milena Penkowa og Danmarkshistoriens største sag om videnskabelig svindel, ligesom han bl.a. har dokumenteret, at den danske diplomat i Berlin Vincens Steensen-Leth under krigen hjalp Stauffenberg-gruppen, der forsøgte et attentat på Hitler, samt opklaret omstændighederne omkring forfatteren Herman Bangs død i et tog i USA. Han har skrevet bøgerne Tandlægens masker, Forførerne, Flaskens ånd, Generalen – Kjeld Hillingsø og Det fordømte menneske – Jørgen Leth og den nye sædelighedsfejde.

Andre læser også