Anmeldelse: Feberen. Barrison-søstrene lagde verden ned i 1890erne. Den nye musical om pigegruppen fortæller i stedet for at forføre.

Tilbage til 90erne

De fem Barrison-søstre er klædt i flæsekjoler, der ligner tidens børnemode. De har pudsige kyseagtige hatte på, og under deres skørter sidder levende killinger i hver sin lomme lige over hver søsters skridt. Misserne kommer til syne, når søstrene løfter skørterne, selvom sangen – et populært varieténummer, »Daddy Wouldn’t Buy Me a Bow Wow« – egentlig handler om, at de ikke må få en hund. Når de unge danskfødte kvinder står på scenen i Folies Bergère i Paris, eller Wintergarten i Berlin, synger de imidlertid deres egen version: »Do you want to see my pussy?«

Det var i 90erne, altså 1890erne, og historien om de vovede søstre med de gule brintoveriltekrøller, unge kvinder i alderen 15 til 20 år, der var udvandret med deres forældre fra Københavns slum til New York, er sand: Sisters Barrison forførte og forargede verden i en håndfuld intense år i 1890erne og blev glemt igen, indtil historiker Hans Henrik Appel udgav en vidunderlig bog om dem og deres tid i 2020. Nu bringes søstrene yderligere ud af glemslen i Det Kongelige Teaters nye musical, Feberen, skrevet af Line Mørkeby og frit baseret på Appels bog.

saes
(f. 1975) er journalist, forfatter og oversætter. Cand. mag. i historie og cultural studies fra Sussex University, Columbia University og Københavns Universitet. Skriver især om USA, UK, sex, køn, historie og popkultur.

Andre læser også