Anmeldelse: Ikonoklasme. Siden oldtiden har mennesket forgrebet sig på kunsten. Det viser en ny udstilling på Glyptoteket.

Statuer har altid været trælse gennem længere tid

Det er ikke mere end et par uger siden, at klimaaktivister trængte ind på Statens Museum for Kunst og kastede orange maling på et maleri af André Derain. Den type aktion har vi set en del gange efterhånden, dog primært i udlandet, men nu er den kommet til Danmark, og Glyptoteket kunne ikke have ønsket sig en bedre optakt til sin nye udstilling om ikonoklasme.

For hvorfor er kunsten en kampplads? Hvorfor er statuer så provokerende, at de skal have hakket næser, ører og gerne også hele hovedet af? Og hvorfor tror vi egentlig, at cancel culture er et moderne fænomen? Glyptotekets udstilling viser os, at nutiden bare er sur vin på antikke flasker, men også at der kan være noget forargelsesfrydefuldt over at se den historiske destruktion.

asmh
(f. 1972) er kulturkommentator og magister i litteraturhistorie med supplerende fag i filosofi og idéhistorie. Hun skriver om litteratur, tidsånd, dannelse, eksistens og kulturhistorie. Har desuden bidraget til en række antologier og er bestyrelsesmedlem samt foredragsholder.

Andre læser også