Brandbevidsthed. Produkter og brands har i årtier spillet en markant birolle i Hollywood, men i år er de begyndt at indtage hovedrollen. I Barbie sejrer brandet definitivt over filmkunsten.

Slet skjult reklame

Det massive hysteri, der omgav sidste uges premiere på Greta Gerwigs Barbie, fik filmen til at fremstå som en af årets væsentligste kulturbegivenheder. At det vitterligt er tilfældet – at den, uagtet hvad man mener om dens kunstneriske kvaliteter, siger mere om vores kultur end nogen anden film fra 2023 – blev allerede tydeligt for en måneds tid siden. Her bragte magasinet The New Yorker en bemærkelsesværdig artikel om det, Barbie egentlig handler om: legetøjsfirmaet Mattel.

Artiklen beskrev, hvordan Mattel har i sinde at lave spillefilm baseret på hele deres arsenal af legetøjsprodukter. Barbie er alene første trædesten i brandets hollywoodindtog; de har hele 45 film på tegnebrættet baseret på alt fra He-Man til Polly Pocket. Selv noget så eklatant ufilmisk som kortspillet Uno er i disse dage genstand for diverse manuskriptudkast.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.

Andre læser også