Anmeldelse. Den københavnske kunstuge bød på ferniseringer, kunstkøb, koldbrygget te og gode spørgsmål, for eksempel: Hvad sker der, når det ikke længere er smart at være feminist?
Sæsonpremiere
Det lignede en sensommersøndag på en fortovsrestaurant længere syd for grænsen. Et sted, hvor folk er mere befarne udi eftermiddagsvin i varmen, Køln for eksempel. Hvid dug på bordet, naturvin i glassene, en halvt overstået frokost, en del kunstnere til bords og skulptøren Kirsten Ortwed for bordenden. Efter mere end 40 år i udlandet, primært i Køln – og godt rundet af den legendariske rhinlandske kunstscene – er hun vendt hjem. Egentlig fortrukket til Bornholm med plads til stort atelier, men med mærkbare besøg i hovedstaden. Som denne søndag, hvor hun havde fernisering i den excentriske vegetarrestaurant Baka d’Busk på Nørrebro.
»Kunsten Paa Busken« hedder initiativet af kurator Efrat Edelsten, som inviterer kunstnere til at hænge ud blandt tørrede blomster i plantebistroen med det farveglade terrazzo- og mosaikinteriør. Lidt hippierestaurant i Tel Aviv, tænker jeg altid, uden nogensinde at have været der. Nu altså med Ortweds tegninger fra 1990erne. Motiver af hendes atelierer i Køln, nonchalant udført med malertube direkte på papiret. Og med denne cool cat-fortovsfernisering blev den travleste uge i den københavnske kunstkalender listet i gang. Den, hvor museer og kunsthaller afslører efterårsprogrammet, og weekenden kulminerer i to kunstmesser.
Del: