Nuancering. Vi må ud over den retfærdighedsarkæologi, der fokuserer på de såkaldt glemte kvinder, og i stedet tale om de malere, forfattere, komponister og musikere, der rent faktisk udgør vores fælles kulturhistorie.
Problemet med de glemte kvinder
Under en festlig aften i kunstnerkolonien Grez sur Loing spurgte den danske billedkunstner Sofie Holten den svenske forfatter August Strindberg, om hun måtte male ham. Vi befinder os i 1885, og Grez sur Loing lå to timer med toget syd for Paris. Kunstnerne sad om et langt dækket bord i spisesalen på Pension Laurent, hvor de spiste sammen hver aften.
I kunstnerkolonien var en stor del af billedkunstnerne kvinder, og stemningen var ambitiøs. Spisesalen var en høj ladeagtig sal; langs væggene var der et virvar af staffelier, malerkasser og ufærdige malerier. I løbet af dagen gik kunstnerne ud til markerne ved den lille provinsby for at male. Når madklokken lød, samledes de amerikanske, skandinaviske, engelske og irske kunstnere rundt om det lange bord for at spise, feste og danse i salen.
Del: