Anmeldelse: Mørkeland. Alle spiller godt i dårlig thriller om dansk politik.
Oprør fra midten
Romanforfatteren Niels Krause-Kjærs blik på Danmark er præget af en betydelig kynisme og paranoia, som det er skægt at måle imod hans mangeårige virke som venlig, kompetent og nysgerrig journalist på den statslige tv-station.
I Krause-Kjærs fortællinger er medier og politikere korrupte. Både i egen ret, hvilket er slemt, og i forening som systemets korporatistiske djøfsprutte, hvilket jo er uhyggeligt. Romanerne er fantasier, men måske også et afløb for noget af det, der ikke så let lader sig lange hen over Deadlines disk i DR-Byen. Uanset er det forfatterens indsigt i politisk proces og den politiske danmarkshistorie, der giver intrigen i Krause-Kjær-filmatiseringen Kongekabale fra 2004 dybde – mens man kan argumentere for, at nogle af manglerne i filmens sene toer, Mørkeland, som har premiere i denne uge, skyldes for meget politisk analyse. Filmen ligner en iagttagers feberdrøm, simpelthen.
Del: