Det er ingen hemmelighed, at biograferne er pressede. I en verden, hvor folk går rundt med adgang til billeder, film og serier i lommen, er det let at få indtryk af, at der skal noget ekstra til for at lokke folk i biografen. Og, ikke mindst, for at få dem til at betale den eksorbitante pris, som en biografbillet efterhånden koster. Derfor kan man som sådan ikke fortænke biograferne i at spekulere i, hvad man kan gøre for at skabe en oplevelse, der er mere end blot en filmvisning.

I Politiken i sidste måned udtalte Danske Biografers direktør, Michael Valentin, at biograferne sidder på hænderne, og at de i højere grad bør spekulere i sociale arrangementer rundt om filmene. På Facebook replicerede Grand Teatrets Kim Foss, at han og mange andre biografledere skam allerede laver massevis af sociale arrangementer: musikarrangementer med vinylplader, teaterforestillinger på biograflærredet og diverse temadrevne specialvisninger. For egen regning vil jeg tilføje, at netop Grand og dens søsterbiograf Gloria på eksemplarisk vis har ramt et smørhul mellem fokus på kvalitetsfilm og plads til »events«.