Pssst. En høj mørkhåret irer i kimono er en uimodståelig introduktion til den japanske nationaldragt.

Noget man tager på

I Tokyo bor 35 millioner mennesker, de fleste på få kvadratmeter, og det er forbløffende, så uaggressiv den by virker. Man viger til side, man dytter ikke, selvom biler kører i tre etager på hævede motorveje, nogle steder så tæt på husene, at man kunne række armen ud ad vinduet og røre facaden. Der er vinkemænd overalt til at dirigere trafikken, med orange lyssværd viser de vejen for biler på vej ud af parkeringshuse og rundt om vejarbejder, men de råber ikke til chaufførerne, de bukker. Der er ingen skraldespande på gaden, du kan ikke komme af med dit, så hvis du står med en tom pose, må du tage den med hjem til dig selv. Der er rent.

Kimonoer er stadig en levende tradition. Synne Rifbjerg har har været en tur i en af Ginzas fine kimono-forretninger. Arkivfoto: Eugene Hoshiko/AP/Ritzau Scanpix

Har hele det beherskede og kontrollerede udtryk og indtryk noget med nationaldragten at gøre, tænker jeg? Der er afmålt skridtlængde i sådan en lang, relativt stramtsiddende sag med tilhørende klipklap-træsandaler, ikke tøj til flikflak og store armbevægelser.

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også