Anmeldelse. Alban Lendorf danser sig til et stærkt comeback i Roland Petits ekspressionistiske minidrama Den unge mand og døden på Bellevue Teatret.

Indtil døden

Da Alban Lendorf for omkring 15 år siden sprang ind på scenen i de drilske lømmelroller som Harlekin i George Balanchines Søvngængersken og Puk i John Neumeiers En skærsommernatsdrøm, gispede publikum saligt i salen. For her var en danser, der blev hængende i luften lige det ekstra sekund, der får et knivskarpt splitspring eller en roterende dobbelttur højt over gulvet til at fastfryse sig på tilskuerens nethinde som et uforglemmeligt øjeblik af overjordisk formåenhed.

En kometkarriere strøg her til himmels. Alban Lendorf blev ansat som korpsdanser ved Den Kongelige Ballet i 2008. Han blev udnævnt til solist i 2010 og solodanser året efter. Han vandt Reumert-prisen som Årets mandlige danser i både 2012 og 2014. Han blev hædret med det, man kalder ballettens Oscar ved Benois De La Danse Galla i 2013 og blev udnævnt til Bedste mandlige danser i Berlin i 2014.

Andre læser også