Anmeldelse: After the Sun. Millennial-generationens totemdyr er energiforsyning, skal man tro en sagtmodig udstilling på Gammel Strand.
Generation eftersol

Alma Heikkiläs gennemsigtige lærred dækker hele vinduespartiet. Skjolder af harpiks og grøn pigment ligner mug og spor af mikroorganismer. Pressefoto: David Stjernholm, Gammel Strand. David Stjernholm
Den ældste kunstner på Gammel Strands aktuelle udstilling er født i 1980, den yngste i 1991. Altså et ret præcis udsnit af den generation, vi kalder millennials, ofte beskrevet som den sidste, der kender til livet både før og efter det digitale verdensherredømme. Samme generation blev ufrivillige prøvekaniner for Silicon Valleys hæmningsløse eksperiment kaldet sociale medier. Temaet dominerer ikke på After the Sun, generationsudstillingen med nordiske kunstnere, men ligger måske alligevel og bobler under overfladen.
At tænke i generationer er en sjov selskabsleg, som udstillingen følger til dørs med millennial-kurator Helga Christoffersen, der låner udstillingstitlen fra millennial-forfatter Jonas Eikas novellesamling Efter solen (2018).
Del: