Kommentar. Podcastboblen er bristet. Det er især dårligt nyt for de store lydfortællinger.
Dumme penge
Lyd er kæmpe. Læs enhver medierapport: Læserne vil lytte. Alle medier med selvrespekt har i dag en podcast, som min kollega Christoffer Zieler skrev for nylig. Og kigger man blot på kvantitet, er det nemt at overse – men noget er under forandring.
Man kan hurtigt blive til grin, når man erklærer en gylden æra forbi – se blot på den gyldne tv-æra, der igennem 15 år synes at være blevet lagt i graven, hver eneste gang en middelstor tv-serie har nået sin naturlige afslutning. Men lad os for øvelsens skyld alligevel antage, at der har været en gylden æra for podcasts, og lad os sige, at den startede nogenlunde i 2014, da The New York Times udgav første sæson af true crime-hittet Serial, og hele verden pludselig blev manisk optaget af Adnan Syeds rettergang. I Danmark fik vi et par år senere vores egen, lidt mere hyggenyggede pendant: Third Ears føljeton om Kvinden med den tunge kuffert, der katapulterede det lille produktionsselskab fra undergrundsdarling ud i den brede offentlighed.
Del: