Essay. Denne tids mest uomgængelige film er en western fra 1952. Og amerikanerne forstår ikke længere at værdsætte den. Send østrigskfødte Fred Zinnemanns Sheriffen tilbage til kontinentet.
Den europæiske western
En dag for godt og vel 25 år siden gik jeg ned mod Brandenburger Tor i Berlin. Da jeg kom forbi den polske ambassade, kunne jeg se, at hele den enorme facade var dækket af et kæmpe helfigursbillede af Gary Cooper fra Sheriffen, som den hedder på dansk, High Noon på engelsk. Solidarnosc, stod der bag ham i rødt, Solidaritet, den demokratiske friheds- og arbejderbevægelse, der op gennem 1980erne tilføjede kommunismen i Polen, det diktatoriske sovjetiske greb om landet, det første store banesår i Østeuropa. I stedet for sin revolver var Gary Cooper på det polske banner blevet udstyret med en stemmeseddel.
Jeg har lige siden tænkt over, hvordan i alverden Gary Coopers isolerede og forladte skikkelse på vej gennem en øde amerikansk 1800-tals by var blevet symbolet på det store østeuropæiske lands ensomme kamp for frihed. Hvordan gik det til, at en amerikansk western fra 1952 blev Polens ikoniske billede på opgøret med flere årtiers russisk tyranni? Og på indførelse af demokrati?
Del: