Anmeldelse. Picassomuseet kaster et krast lys på nazisternes forsøg på at lutre kunsten for den jødiske bolsjevismes perversioner. Og giver et betimeligt svirp til den igangværende woke-udrensning på den anden side af Atlanten.

Degenereret kunst i Paris

PARIS – Når man spadserer gennem Picassomuseets lyse lokaler og betragter ophængningen af udstillingen om nazisternes opgør med den degenererede moderne kunst i 1930erne, slår det én, hvor bredt det nazistiske børstehoved i grunden var. 

Alle modernistiske strømninger, som ikke passede ind i den nationalsocialistiske æstetik, blev fejet bort som syge og afsporede: Ekspressionisme, surrealisme, dadaisme, ja, abstraktion i det hele taget, havde ingen plads i Det Tredje Riges renskurede palet og risikerede at sprede »den jødisk-bolsjevistiske mentale sot«, som det hedder i det historiske propagandamateriale.

asmu
(f. 1970) er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og Institut d'Études Politiques d'Aix-en-Provence. Aske er korrespondent i Frankrig, men skriver også om sikkerhedspolitik, europæiske forhold og økonomi, samt sprog, litteratur, kunst, kulturhistorie, mad og (natur)vin. Han har skrevet og bidraget til flere bøger heriblandt Kernevåben i knibe (1998), Turen går til EU (2001), Turen går til Paris (2009), Den rystede Republik - hvad i alverden er der galt med Frankrig? (2020) og Oh La La - Hvorfor er de så franske i Frankrig? (2022).

Andre læser også