Hykleri. »Folk er bange for sådan en som mig, fordi jeg er tatoveret, piercet, fordi jeg har ladet mig skære i. Så sidder jeg der og ser på deres forskønnede ansigter og kan bare sige: Altså, du har fået lavet meget mere ved din krop end de markeringer, jeg har på min.« Catherine Opie åbner verdener med sine portrætter fra Amerika.
Blodbaner
Den amerikanske fotograf Catherine Opie indtager scenen i Det Kongelige Biblioteks Dronningesal med naturlig autoritet. Rummet virker på alle måder passende, hendes værk er majestætisk i omfang og fylde, selv ligner hun umiddelbart en blanding mellem den stedlige bibliotekar i Ohio, hvor hun er født, og en skovarbejder.
Publikum jubler, allerede inden hun har åbnet munden, det er helt klart en del af hendes community, der er repræsenteret her. Community/fællesskab har været et nøgleord i hendes arbejde lige fra den spæde begyndelse i 90erne, hvor hun fotograferede queerfællesskaber i Los Angeles, mens aids-epidemien rasede.
Del: