Kommentar. Hollywood kommer til at drage alle de forkerte konklusioner af sommerens store biograftriumf.

Barbenheimer 2.0?

Knap en måned efter simultanpremieren på Barbie og Oppenheimer har paddehatteskyen stadig ikke lagt sig fra det, der har udviklet sig til årtiets største biograffænomen. De to film bliver ved med at sælge ekstraordinært mange billetter, og selvom de i udtryk og indhold ikke kunne være mere forskellige, er deres succes forbundet til det samme fænomen: Barbenheimer.

Flere måneder inden de to films premiere 11. juli begyndte folk på sociale medier at sammenligne dem. En pink barbiefilm fra en af tidens største kvindelige instruktører versus en ultraseriøs biopic om et videnskabsikon fra en selvhøjtidelig blockbustertroldmand. Sikke en sjov kontrast. Helt uvant for internettets generelle habitus udviklede sammenligningen sig ikke til perfide tilsvininger mellem to fanskarer, men til et gensidigt bekræftende fænomen, der gradvist fik hugget i sten, at der her var tale om to biografbegivenheder, som alle var nødt til at se.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.

Andre læser også