Tippingpoint. En makaber thriller og en opfindsom hybriddokumentar viser, at det i den grad er muligt at lave medrivende, menneskelige film om den digitale verdens overtag af virkeligheden.
At være digital eller ikke
Siden årtusindskiftet er internettet gradvist gået fra at være noget nyt og opsigtsvækkende til at være noget, som intet menneske kan undlade at interagere med. Da jeg gik i gymnasiet i 00erne, kunne man selv vælge, om man overhovedet ville have en onlinetilstedeværelse, og internettet var stadig noget stationært, som man gik hen til og tændte og slukkede for.
Siden er det som bekendt blevet mobilt, og alle har det med i lommen overalt. Den digitale sfæres indflydelse føles nu ofte lige så central som den fysiske virkelighed. I løbet af 2025, mens jeg har set Donald Trump og folkene omkring ham regere via Truth Social-opslag, techinfluencere, meme coins og digital disruption, har en tanke slået mig: Selvom den slags ikke kan gøres endeligt op i procentsatser, føles det, som om forholdet er tippet. Som om »virkeligheden« nu består af 49 procent fysisk virkelighed og 51 procent digital virkelighed.
Del: