Anmeldelse: Dahomey. Mati Diops fintslebne, åbensindede Guldbjørn-vinder funderer over kulturens og kolonialismens væsen sammen med 26 kunstgenstande på vej hjem fra Paris til Benin.

Afkolonisering i virkeligheden

Begrebet »afkolonisering« indtager en central plads på mange humaniorastudier. I det seneste årti i en grad, så det af og til også høres nævnt uden for universiteternes og kunstinstitutionernes mure. Afkolonisering som politisk proces fandt sted over det meste af verden i sidste halvdel af det 20. århundrede, så ordets betydning kan fremstå en smule abstrakt her i 2020erne. Når det da ikke får en bismag af gumpetung happening, som da Kunstakademiets herostratisk berømte buste af Frederik 5. blev skubbet i Københavns havn i afkoloniseringens navn.

Hvad vil afkolonisering sige i praksis i vores tid? Hvordan ser det ud, når der tages et konkret og folkeligt opgør med et lands kolonifortid? Det kan man se et eksempel på i Mati Diops dokumentar Dahomey, der sidste år modtog Guldbjørnen på filmfestivalen i Berlin.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.

Andre læser også