I Falsificeret udfordrer vi hver uge vedtagne sandheder, afliver forældet viden og ser på fusk og fejl i forskningens verden.

Det, vi troede, vi vidste

Når man fodrer den søde tand, så vokser den. Sådan lyder en udbredt antagelse, som forskere har forsøgt at belyse i flere forsøg.

Det er nemlig ikke bare sådan, at en sød tand kan få én til at søge mod slik og kager; hvis man hele tiden spiser søde sager, vil man også få en voksende præference for den søde smag.

Det, vi ved nu

Nu har hollandske forskere fra universitetet i Wageningen afprøvet antagelsen i et lodtrækningsforsøg, og i denne uge fremlagde de deres resultater på en konference for ernæringsforskere.

Forskning viser, at vores søde tand er konstant. Nu vil de forsøge at lave samme forsøg med børn. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Forskning viser, at vores søde tand er konstant. Nu vil de forsøge at lave samme forsøg med børn. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

I forsøget The Sweet Tooth Trial blev 180 deltagere fordelt i tre grupper, der over et halvt år fik udleveret kasser med madvarer, svarende til cirka halvdelen af deres kost. På den måde kunne forskerne styre, at den ene gruppe fik meget sødt, den anden gruppe mindre sødt, og den tredje fik en blandet kost. Før, under og efter forsøgsperioden blev deltagernes præference for sød smag målt.

Resultaterne viser, at deltagernes søde tand var konstant: De blev hverken mere eller mindre glade for søde sager af den kostændring, de blev påført, og efter projektets afslutning vendte de med tiden tilbage til de kostvaner, de havde haft før.

Modtag Weekendavisens videnskabelige nyhedsbrev

I nyhedsbrevet Under lup bruger vi forskningen som en skarp og nøgtern linse til at undersøge verden og vores plads i den.

Hermed giver jeg tilladelse til, at Weekendavisen hver anden uge sender en mail med udvalgte historier og i tilfælde af ekstraordinære begivenheder mere. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 15 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan De læse mere om tredjeparter og hvordan De trækker Deres samtykke tilbage.

I en pressemeddelelse forklarer studiets førsteforfatter, Kees de Graaf, at den tidligere forskning på området typisk har undersøgt effekter på kort sigt, mens der har manglet studier med et længere tidsperspektiv.

Men …

Forskerne vil nu se, om deres resultater også gælder for børn. Der er nemlig en særlig frygt for, at netop børn kan vænne sig så meget til den søde smag, at de får svært ved at værdsætte andre smagsoplevelser som voksne. Og da de endnu ikke har lagt sig fast på deres spisevaner og smagspræferencer, er de måske mere påvirkelige end voksne. 

American Society for Nutrition, 3. juni