I Falsificeret udfordrer vi hver uge vedtagne sandheder, afliver forældet viden og ser på fusk og fejl i forskningens verden.

Det, vi troede, vi vidste

Der kommer stadig flere elbiler på vejene, så hvordan påvirker det sikkerheden for fodgængere og cyklister? To forhold har vakt frygt for, at elbiler kan føre til flere og mere alvorlige trafikuheld:

Elbiler støjer mindre end biler med forbrændingsmotor, hvilket kunne tænkes at lede til flere ulykker, fordi de bløde trafikanter ikke opdager dem i tide. På grund af batteriet er elbiler også tungere end benzin- og dieselbiler, vægtforskellen kan typisk være omkring 300 kilo, og det kan måske føre til mere alvorlige ulykker, når der sker sammenstød.

En BMW elbil og en Audi benzinbil. Et studie viser, at der ikke er signifikante forskelle på ulykkesraten mellem de forskellige biltyper. Arkivfoto: Thomas Traasdahl, Scanpix
En BMW elbil og en Audi benzinbil. Et studie viser, at der ikke er signifikante forskelle på ulykkesraten mellem de forskellige biltyper. Arkivfoto: Thomas Traasdahl, Scanpix

Det, vi ved nu

Et nyt studie fra University of Leeds kan nu afvise bekymringerne: Der sker hverken flere eller værre ulykker med elbiler. En trafikforsker fra universitetet har analyseret data om de næsten 80.000 trafikuheld, der skete i Storbritannien mellem 2019 og 2023, hvor fodgængere blev ramt af enten en el-, hybrid- eller benzin/dieselbil.

Studiet finder ingen signifikante forskelle mellem el- og benzinbiler. Ulykkesraten er 57,8 pr. milliard kørte kilometer for elbiler og 58,9 for ikkeelektriske biler. Der er heller ingen forskel mellem biltyperne på, hvor slemt fodgængere kommer til skade ved en kollision.

Det kan skyldes, at elbiler typisk er nyere og dyrere end den gennemsnitlige bilpark og derfor også har bedre sikkerhedsteknologi, der hjælper med at afværge ulykker. Samtidig har det siden 2019 været et krav, at elbiler udsender lyde, der advarer bløde trafikanter.

Men …

Hybridbiler har til gengæld en højere ulykkesrate – 120,14 pr. milliard kørte kilometer. Ifølge forskeren skyldes det nok, at de i Storbritannien er meget populære som udlejningsbiler, der kører langt flere kilometer end privatbiler og især bruges omkring de store byer, hvor der er størst risiko for at ramme en cyklist eller fodgænger.

Endelig kan det ikke udelukkes, at biler med forbrændingsmotor ville klare sig bedre end elbiler i statistikken, hvis de lige så ofte var udstyret med moderne sikkerhedsteknologi.

Nature Communications, 9. december