Falsificeret. Tosprogede børn opsnapper mere sprog fra mor end fra far, viser studie fra Canada.
Modersmål
I Falsificeret udfordrer vi hver uge vedtagne sandheder, afliver forældet viden og ser på fusk og fejl i forskningens verden.
Det, vi troede, vi vidste:
Ifølge forskere fra Concordia University i Canada får tosprogede familier ofte det råd, at det er bedst for børnene at lære ét sprog fra hver forælder. Det skulle være en praktisk måde at sikre, at børnene hører og tilegner sig begge sprog i samme udstrækning, og ikke blot lærer det ene.
Det, vi ved nu:
Nu har forskerne undersøgt 300 tosprogede familier i Montreal, der ligger i Canadas fransktalende provins Quebec og således har mange husstande, hvor der både tales fransk og engelsk. De finder fire overordnede strategier blandt forældrene: at forældrene taler hvert sit sprog, at begge forældre taler begge sprog, at den ene taler to sprog og den anden kun et, eller at man taler et sprog i hjemmet og et andet i offentligheden.
Det viser sig, at det ikke rigtig gør nogen forskel, hvilken model forældrene kører efter – det afgørende er, hvilket sprog moderen taler.

Når forskerne undersøgte forældrene hver for sig, kunne de se, at børnene blev op til dobbelt så eksponeret for det sprog, der kom fra deres mor. Det var særlig udtalt blandt familier, der talte andre sprog end de mest udbredte i Canada, fransk og engelsk.
»Vi tror, det skyldes, at mødre stadig tilbringer mere tid i hjemmet end fædre. Der kan også være kulturelle faktorer i spil, hvor mødre føler sig ansvarlige for at videreføre sproget,« siger studiets førsteforfatter, Andrea Sander-Montant, der er ph.d.-studerende.
Men …
Det betyder ikke, at mødre skal være eneansvarlige for deres børns sproglige udvikling, understreger forskerne. Snarere anbefaler de, at forældrene ser på, hvor meget tid de hver især tilbringer med barnet, og så tilpasser deres valg af sprog efter det. Som udgangspunkt skal små børn udsættes for hvert sprog i 20-30 vågne timer om ugen for at blive flydende i begge, anslår de. fogh
Concordia University, 10. december
Del:



