Læsning. I flere årtier har en britisk professor været i krig mod ordblindebetegnelsen. Han kalder den et »ubrugeligt udtryk«, der skaber forskelsbehandling.

Meningsløst mærkat

Illustration: Andrea Ucini

Forestil Dem to skoleelever på ti år. De går begge i samme klasse og har samme problem; de læser på niveau med en seksårig. Men den ene af de tiårige har ret til ekstra hjælp og enkelttimer med en læsevejleder og vil, når den tid kommer, få ekstra tid til eksamener og mere hjælp i uddannelses- og arbejdslivet. Den anden har ikke krav på ekstra hjælp og får hverken mere eksamenstid eller forståelse fra fremtidige arbejdsgivere eller uddannelsesinstitutioner.

Det virker næppe retfærdigt, men det er virkeligheden i det danske skolesystem. For mens skoler bestræber sig på at hjælpe alle elever med læse- og stavevanskeligheder, er det kun de ordblinde, der har lovkrav på specialundervisning.

maje
(f. 1997) er cand.comm. i journalistik fra Roskilde Universitet, Rikkyo University i Tokyo og Kansai University i Osaka. Hun har tidligere boet i Sydkorea, hvor hun rapporterede om asiatiske forhold for BBC, Politiken, DR og TV2 og var politisk kommentator på en lokal tv-station. På Weekendavisen skriver Malene om forskning, social ulighed, køn og Asien. Hun taler japansk og koreansk.

Andre læser også