Langtidsuholdbart. Modstanderne af længere skoledage var »hysteriske«, sagde skoleforsker Niels Egelund, da folkeskolereformen blev indført i 2014. Hvad siger han nu, hvor den tilbagerulles?

Læringsmål til mr. PISA

»Det er gået dårligt på stort set alle parametre,« siger den nu 78-årige Niels Egelund om folkeskolereformen. En reform, han som en af landets mest citerede skoleforskere var med til at fremme, både før og efter den blev gennemført i 2014. Resultatet blev længere skoledage og flere end 4.000 lærings­mål, blandt andet på foranledning af den forskning, Egelund stod bag.

Nu vil SMV-regeringen gøre op med fortiden. I forbindelse med et nyt skoleudspil har man proklameret, at man vil fjerne ni ud af ti læringsmål, og at skoledagene skal forkortes med sammenlagt 200 undervisningstimer på ti års skoletid. Hvad mener Egelund om det?

anma
(f.1986) er skribent for Weekendavisen. Han afsøger grænser inden for kultur og videnskab, skriver om alt fra orgasmer til psykedelisk terapi … og 3D-printede pølser til plejehjemmet. Uddannet fra Danmarks- Medie og Journalisthøjskole i 2012. Tidligere skribent for Dagbladet Information og Politiken. Modtager gerne tips og kommentarer her: