Falsificeret. Ifølge nyt studie er det ikke de unge, der lader sig påvirke mest af andres valg. Det er de ældre.
Farvet af omgivelserne
I Falsificeret udfordrer vi hver uge vedtagne sandheder, afliver forældet viden og ser på fusk og fejl i forskningens verden.
Det, vi troede, vi vidste
Unge mennesker anses ofte for at være lettere at påvirke end ældre. De unge skæver til deres venner og influencere på sociale medier, og de træffer hurtige beslutninger baseret på det, deres omgivelser foretrækker.
Det, vi ved nu
Men i virkeligheden tyder det på, at det i højere grad er den ældre generation, som lader sig påvirke af de præferencer, de oplever hos deres omgivelser. Således konkluderer et nyt studie i Communications Psychology, udført af forskere fra universiteterne i Birmingham og Oxford.
I en økonomisk beslutningstest blev 76 unge i alderen 18-36 år sammenlignet med 78 ældre borgere i alderen 60-80 år, alle nøje udvalgt, så de matchede på blandt andet køn og uddannelsesbaggrund. Deltagerne blev bedt om enten at træffe et impulsivt valg, der ville give dem et mindre beløb med det samme, eller at vælge en mere langsigtet beslutning, som ville resultere i et højere afkast over tid.

Bagefter blev deltagerne præsenteret for andres (computergenererede) overvejelser og valg, for derefter igen at vælge mellem en kort- og langsigtet strategi.
Resultaterne viste, at den ældre generation var mest tilbøjelig til at ændre deres egen beslutning, alt efter hvad »de andre« gjorde. Særligt gentagne forevisninger af andres impulsive valg fik de modne deltagere til også selv at vælge den impulsive løsning, og de mest påvirkelige var dem, som fra begyndelsen havde angivet, at de var empatiske mennesker. De yngre deltagere holdt til gengæld fast i deres egne beslutninger, uanset hvad »de andre« gjorde.
Men …
Der er brug for yderligere forskning på området, men ifølge forskerne giver forsøget en vigtig pejling på, hvordan man i fremtiden kan bruge og forstå de mekanismer, der kan influere de mest påvirkelige forbrugere til at træffe mere hensigtsmæssige valg. Juul
23. september, University of Birmingham
Del:


