I Falsificeret udfordrer vi hver uge vedtagne sandheder, afliver forældet viden og ser på fusk og fejl i forskningens verden.

Det, vi troede, vi vidste

Unge mennesker anses ofte for at være lettere at påvirke end ældre. De unge skæver til deres venner og influencere på sociale medier, og de træffer hurtige beslutninger baseret på det, deres omgivelser foretrækker.

Det, vi ved nu

Men i virkeligheden tyder det på, at det i højere grad er den ældre generation, som lader sig påvirke af de præferencer, de oplever hos deres omgivelser. Således konkluderer et nyt studie i Communications Psychology, udført af forskere fra universiteterne i Birmingham og Oxford.

I en økonomisk beslutningstest blev 76 unge i alderen 18-36 år sammenlignet med 78 ældre borgere i alderen 60-80 år, alle nøje udvalgt, så de matchede på blandt andet køn og uddannelsesbaggrund. Deltagerne blev bedt om enten at træffe et impulsivt valg, der ville give dem et mindre beløb med det samme, eller at vælge en mere langsigtet beslutning, som ville resultere i et højere afkast over tid.

Unge er mere stålsatte på deres beslutninger end ældre. Her ses immatrikulation på Københavns Universitet i 2019. Arkivfoto: Niels Christian Vilmann, Scanpix)
Unge er mere stålsatte på deres beslutninger end ældre. Her ses immatrikulation på Københavns Universitet i 2019. Arkivfoto: Niels Christian Vilmann, Scanpix) Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Bagefter blev deltagerne præsenteret for andres (computergenererede) overvejelser og valg, for derefter igen at vælge mellem en kort- og langsigtet strategi.

Modtag Weekendavisens daglige nyhedsbrev

Hver dag udvælger vi og præsenterer dén historie, De ikke må gå glip af. Tilmeld Dem her.

Hermed giver jeg tilladelse til, at Weekendavisen dagligt sender en mail med udvalgte historier og i tilfælde af særlige historier og ekstraordinære begivenheder mere. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan De læse mere om tredjeparter og hvordan De trækker Deres samtykke tilbage.

Resultaterne viste, at den ældre generation var mest tilbøjelig til at ændre deres egen beslutning, alt efter hvad »de andre« gjorde. Særligt gentagne forevisninger af andres impulsive valg fik de modne deltagere til også selv at vælge den impulsive løsning, og de mest påvirkelige var dem, som fra begyndelsen havde angivet, at de var empatiske mennesker. De yngre deltagere holdt til gengæld fast i deres egne beslutninger, uanset hvad »de andre« gjorde.

Men …

Der er brug for yderligere forskning på området, men ifølge forskerne giver forsøget en vigtig pejling på, hvordan man i fremtiden kan bruge og forstå de mekanismer, der kan influere de mest påvirkelige forbrugere til at træffe mere hensigtsmæssige valg. Juul

23. september, University of Birmingham