Indgroet. Trods oplagte fordele er vi stadig utrygge ved elbilen. Det handler ikke kun om praktikaliteter, men også om de følelser, vi med tiden har knyttet til vores osende frihedsmaskiner.

Benzinsygen

Illustration: Klaus Kremmerz Klaus Kremmerz

Uden for vinduerne på Hana Nielsens kontor i København ligger et befærdet vejkryds. De brølende motorer fletter sig ind i vores samtale, men man opdager det næsten ikke. I mere end en menneskealder har benzinbilerne været en indgroet del af samfundet, og vi er så vant til lyden, at det snarere er de tavse elbiler, der vækker opsigt.

Sådan har det ikke altid været, forklarer Hana Nielsen, som er økonom med en særlig interesse for miljø og energi. I en artikel, der for nylig blev publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Energy, gennemgår hun sammen med sin kollega Josef Taalbi fra Lunds Universitet mere end 36.000 bilmodeller, der blev markedsført i USA i årene omkring 1900:

xboa
(f. 1982) er journalist og skriver især om forskning, der udfordrer vedtagne sandheder, og om politik og ideologi, der pynter sig med videnskab. Anders har en kandidatgrad i journalistik fra Roskilde Universitet på baggrund af studier i Journalistik og Musikvidenskab (Københavns Universitet).

Andre læser også