Anmeldelse: Parade. Rachel Cusks nye roman bliver af mange betegnet som afmålt og utilnærmelig, men i virkeligheden er den årets væsentligste litterære nybrud.

Kunst uden konventioner

Rachel Cusk er en sjældenhed i litteraturens verden: Hun opnåede sit livs succes, da hun vendte ryggen til fiktionens konventioner og begyndte at omfavne kompromisløsheden. 

I Omrids, hendes ottende roman og pludselige verdensgennembrud, lagde Cusk distance til selve ideen om en fiktiv hovedperson, der af sin forfatter udstyres med en identitet, en kompleks psykologi og en livsfortælling. I stedet fungerer hovedpersonen i Omrids som en gådefuld modtager af uendelige talestrømme fra romanens øvrige karakterer.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.

Andre læser også