Landsbytosset. Yngre dansk litteratur har afsværget byen og dens ubæredygtige dekadence og er flyttet på landet for at leve af og i pagt med jorden.

Der er så spejlvendt ude på landet

Når Troels Trier i Røde Mor for 50 år siden med klovnenæse og i stribet natdragt skrattende sang, at det er så skønt at være på landet, var sarkasmen tommetyk og mindst dobbelt belagt: »Det er så smukt med lidt bondekultur/ Det der med dansk tradition er godt nok/ Pølsemanden har tyrolerbukser på/ Og der er sauerkraut i hans hot dog.«

I de samme 1970ere eksperimenterede andre unge mennesker med både alvor og patos med et nyt økologisk og kollektivt landmandsliv. I filmen Easy Rider (1969) besøger de fritkørende motorcyklister – før de summarisk bliver skudt ned af rednecks – et landbrugskollektiv, en såkaldt commune, hvor alt til overflod er groovy og kærligt. Men ingen vej udenom desværre: De må drøne videre. Livet på landet er i vores hoveder således blevet et mudret mix af mareridt og utopi, grum socialrealisme og lækker fabel, falsk og dugfrisk bevidsthed.

larsbukdahl
(f. 1968) er forfatter og anmelder. Cand. phil. i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. Debuterede som anmelder i Kristeligt Dagblad i 1988, sluttede sig til Weekendavisen i 1996, Debuterede som forfatter med digtsamlingen Readymade! i 1987, har siden udgivet både digte, romaner, rim og remser, børnebøger og litterære monografier, senest kom erindringsteksterne Korshøjen, 2018. Siden 2008 redaktør på det hæderkronede poesitidsskrift Hvedekorn. Blogger på bloggen Blogdahl og bebor desuden en hjemmeside larsbukdah.dk. Modtog 2008 Kunstrådets Formidlingspris.

Andre læser også