Det, vi troede, vi vidste

Vi deler gerne andres guldkorn på sociale medier eller særligt indsigtsfulde artikler, som vi synes, resten af verden skal have glæde af. Af samme grund læser vi måske også en del opslag, som gode venner har delt med os.

Det, vi ved nu

Men hvis De har modtaget denne historie via et link fra en bekendt, så er der imidlertid hele 75 procents sandsynlighed for, at afsenderen ikke selv har læst den!

Modtag Weekendavisens videnskabelige nyhedsbrev

I nyhedsbrevet Under lup bruger vi forskningen som en skarp og nøgtern linse til at undersøge verden og vores plads i den.

Hermed giver jeg tilladelse til, at Weekendavisen hver anden uge sender en mail med udvalgte historier og i tilfælde af ekstraordinære begivenheder mere. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 15 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan De læse mere om tredjeparter og hvordan De trækker Deres samtykke tilbage.

Det er nemlig resultatet af en ny undersøgelse fra forskere ved Pennsylvania State University. Forskergruppen har fået adgang til data for mere end 35 millioner Facebook-opslag i perioden fra 2017 til 2020 og har således kunnet undersøge, om afsenderen selv har åbnet det link, som de har videresendt.

At linket er blevet åbnet, er ikke nogen garanti for, at afsenderen har læst artiklen, men hvis der end ikke er blevet klikket på det videresendte link, kan vedkommende kun have set overskriften, et resumé af artiklen og måske også antallet af »likes«. Det har alligevel været tilstrækkeligt til at dele artiklen.

Forskerne har haft adgang til data om over 35 millioner Facebookopslag. Foto: Signe Goldmann, Scanpix
Forskerne har haft adgang til data om over 35 millioner Facebookopslag. Foto: Signe Goldmann, Scanpix Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Men …

En variant af det nye forskningsresultat kan i øvrigt konstateres på Weekendavisens Facebook-side, hvor en del brugere gerne kommenterer opslag, selvom de tydeligvis ikke har læst artiklen.

Forskerne bag undersøgelsen påpeger dog, at nogle brugere kan have læst historien på en anden platform, og så behøver de ikke at åbne linket igen for at dele artiklen, ligesom tallene også kan dække over, at der er nogle hyperaktive grupper på Facebook, som deler mange artikler for at få udbredt deres budskaber.

De anbefaler dog, at Facebook-brugerne skal sætte kryds i en lille rubrik, hvor de erklærer, at de har læst indholdet af et link, inden de deler det. jopp

Nature Human Behaviour, 19. november