Distancering. På blot en halv snes år er pigernes faglige forspring i folkeskolen vokset med et halvt karakterpoint i forhold til drengene. Sagen skal nu granskes af et ekspertudvalg.
Kønnenes kløft
Det er velkendt, at pigerne – apropos den aktuelle Tour-feber – giver drengene baghjul i skolesystemet. Sådan har det været i snart lang tid. Men skævheden er blevet markant forstærket de senere år. Tilbage i 2008 var drengenes karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangseksamen 6,5, mens pigerne fik 6,8. Ifølge en ny kortlægning fra Børne- og Undervisningsministeriet viser de seneste tal, fra 2019, at drengenes karaktergennemsnit ved de afsluttende prøver ligger på 7,0, og pigernes på 7,8. I løbet af en kun en halv snes år er kløften mellem de to køns faglige præstationer altså vokset med et halvt karakterpoint. Det er ret beset en vild udvikling.
Samtidig tyder noget på, at drengene har en lidt en bedre rumforståelse, mens pigerne til gengæld har en klart bedre sprogforståelse. I matematik ligger drengene 0,2 karakterpoint over pigerne. I dansk ligger pigerne i snit hele 1,7 karakterpoint over drengene ved 9. klasses afgangsprøver. I både dansk og matematik har udviklingen i pigernes karakterer i folkeskolen været mere positiv end udviklingen i drengenes karakterer gennem den seneste halve snes år.
Del: