F-16. Efter kampvogne bliver kampfly det næste store bidrag fra Vesten til Ukraine.

Vingefang

Der er lige så meget offensiv i den ukrainske sommeroffensiv, som der er sommer i den danske sommer.

Men det gælder for den ukrainske hærs indsats som for det danske sommervejr, at det pludselig kan slå om til det bedre.

Som sagerne står, har den ukrainske hær ikke formået at trænge igennem de russiske minefelter og skyttegrave, der beskyttes af det effektive russiske artilleri.

Selvom den ukrainske hær har modtaget Leopard-kampvogne, pansrede mandskabsvogne, britiske krydsermissiler og tonsvis af ammunition til nye brigader, der er blevet trænet af NATOs væbnede styrker, vinder den ukrainske hær kun langsomt terræn.

Danmark og en række andre europæiske lande begynder i sensommeren at træne ukrainske piloter til at flyve F-16 og uddanne ukrainske mekanikere til at vedligeholde flyene. Arkivfoto: Piroschka van de Wouw, Scanpix PIROSCHKA VAN DE WOUW

Som så ofte før siden den russiske invasion beder den ukrainske regering om nye våben for at bryde dette dødvande i kampene. I foråret var Ukraines store sag kampvogne. Til efteråret ønsker Kyiv sig F-16-fly.

Lockheed Martin har produceret over 4.500 F-16 i otte varianter. Flyet blev udviklet i 1970erne, fordi det amerikanske luftvåben havde brug for et fly, der kunne erobre luftherredømmet over Centraleuropa, hvis Den Kolde Krig blev varm. F-16 var F-15-flyets billige fætter. Der var råd til at producere flere af dem; og flyene skulle være ekstremt manøvredygtige, så de kunne sætte Warszawapagtens MiG-jagere ud af spillet og bombe Den Røde Hærs kampvogne, når de kørte over grænsen mellem Forbundsrepublikken og DDR.

Men det gælder for den ukrainske hærs indsats som for det danske sommervejr, at det pludselig kan slå om til det bedre.

Billigt kan man ikke kalde noget kampfly, men F-16 kom til en pris, som var overkommelig for USAs mindre allierede, og flyets store manøvredygtighed betød, at det kunne bruges til mange forskellige opgaver. Derfor anskaffede Danmark og en lang række andre europæiske lande sig F-16-fly. Efterhånden solgte USA flyet til en så forskelligartet gruppe af allierede som Tyrkiet, Egypten, Taiwan og De Forenede Arabiske Emirater.

Ved årtusindskiftet var tiden imidlertid kommet til at udskifte F-16-flyene med F-35, som Lockheed Martin designede til at være en moderne udgave af F-16.

I de sidste ti år er først USA og siden dets europæiske allierede begyndt at udskifte deres F-16-fly med F-35. De første fire danske F-35-fly lander efter planen i Skrydstrup 1. oktober.

Fra 2024 vil det være en F-35 og ikke en F-16, der møder et russisk fly, der flyver for tæt på Bornholm. Året efter vil danske F-35 være klar til missioner uden for Danmark, og i 2027 vil F-35 have erstattet F-16.

DANMARK OG en række andre europæiske lande begynder i sensommeren at træne ukrainske piloter til at flyve F-16 og uddanne ukrainske mekanikere til at vedligeholde flyene. Træningsprogrammet lover kun at give de basale færdigheder til at operere, servicere og vedligeholde flyene. Det lyder måske ikke betryggende for den pilot, som bliver sendt i kamp, men til gengæld bliver træningen ikke en syltekrukke: Det skal gå hurtigt.

Derfor vil spørgsmålet om, hvilke fly de nyuddannede piloter skal flyve, hurtigt melde sig. Danmark vil gradvist have flere og flere fly tilovers, efterhånden som F-35 bliver fløjet ind. Men allerede i dag har Danmark flere fly, end flyvevåbnet anvender.

Mange af disse fly er opmagasineret eller bruges til reservedele, og der er ikke nødvendigvis mange flyvetimer tilbage i dem.

Men det ukrainske luftvåben er formentlig ikke kræsent, og hvis Folketinget beslutter det, vil Danmark kunne sende F-16 til Ukraine. Fordi flyet er solgt til så mange lande, vil mange andre også kunne bidrage. USA er imidlertid det land med flest brugte F-16. Det amerikanske luftvåben har 1.000 F-16 på lager i Arizona.

Ukrainekrigen bliver på mange måder kæmpet, som NATO havde forestillet sig, at krigen mod Sovjetunionen ville blive kæmpet. Derfor er det svært at forestille sig en mere passende epilog for F-16-flyet, end at det kan bruge sine sidste flyvetimer i kamp mod russiske kampfly.

Spørgsmålet er imidlertid, om kampflyet kan udrette, hvad kampvognene eller krydsermissilerne ikke kunne. Det russiske luftvåben har været meget tilbageholdende med at flyve mod ukrainske mål, fordi det ukrainske luftforsvar har været stærkt. Det er det russiske luftforsvar også. De hastigt trænede ukrainske piloter vil have en hård kamp foran sig, hvis de skal trænge igennem det russiske luftforsvar og bombe en vej for de ukrainske kampvogne gennem de russiske linjer.

F-16 når næppe frem til Ukraine, før sommeroffensiven er afløst af endnu en vinters oprustning og forberedelse til den næste offensiv. Så regeringen i Kyiv beder ikke om flyene for at kunne vinde de slag, som den ukrainske hær er midt i, men snarere for at kunne modstå en russisk modoffensiv.

Andre læser også