Kulturkrig. En række franske muslimske skoleelevers voldsomme reaktion på et renæssancemaleri med nøgne nymfer viser, at islamismen vender sig mod hele den vestlige kultur, siger Jean-Pierre Obin, tidligere topembedsmand i undervisningsministeriet.

Skolen er islamismens franske frontlinje

Der var næppe nogen, der havde kunnet forudse, at en stille og rolig tekstlæsning i en helt almindelig 6.-klasse i Jacques Cartier-skolen i Issou i det vestlige pariserforstadsamt Les Yvelines skulle ende som en sag, der gik helt til republikkens top. Og som pludselig kom på forsiden af alle landets aviser.

Men det var ikke desto mindre, præcis hvad der skete, da en af klassens lærere viste sine elever et temmelig harmløst maleri af den italienske renæssancemaler Giuseppe Cesari, der forestiller en scene fra Ovids metamorfoser, hvor den unge jæger Akteon ved et uheld forstyrrer gudinden Diana og hendes nøgne badenymfer. Flere af de muslimske elever vendte blikket væk i afsky og hævdede senere, at læreren havde luftet racistiske og islamofobiske holdninger. Og allerede samme eftermiddag troppede flere af de muslimske elevers forældre op på skolen og afkrævede ledelsen en forklaring.

asmu
(f. 1970) er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og Institut d'Études Politiques d'Aix-en-Provence. Aske er korrespondent i Frankrig, men skriver også om sikkerhedspolitik, europæiske forhold og økonomi, samt sprog, litteratur, kunst, kulturhistorie, mad og (natur)vin. Han har skrevet og bidraget til flere bøger heriblandt Kernevåben i knibe (1998), Turen går til EU (2001), Turen går til Paris (2009), Den rystede Republik - hvad i alverden er der galt med Frankrig? (2020) og Oh La La - Hvorfor er de så franske i Frankrig? (2022).

Andre læser også