Der er ikke mange internationale flyselskaber, som er aktive i Estlands næststørste by, Tartu. Faktisk er det kun det finske Finnair, som fra Helsinki flyver ned til det sydøstlige Estland tæt på grænsen til Rusland. I slutningen af marts blev denne finsk-estiske rute genåbnet efter at have været lukket siden covidpandemien. Men glæden varede ikke engang en måned i Tartu.

Mandag suspenderede Finnair nemlig alle sine daglige afgange til byen, da to af selskabets fly måtte vende tilbage til Helsinki, fordi de ikke kunne lande i Tartus lufthavn. Det skete på grund af forstyrrelser af gps-signalet, som den lille lufthavn er afhængig af. Finnair og estiske myndigheder vil nu arbejde på at implementere en anden og dyrere løsning, oplyser Estlands svar på Danmarks Radio, Eesti Rahvusringhääling.

Esterne bemærker, at der i den seneste tid har været mange forstyrrelser af gps-signalet i østersøregionen. Ifølge de fleste eksperter er det Rusland, som står bag. Dels for at forvirre ukrainske droner, som kan være på vej til at ramme mål i Rusland. Dels for at føre hybridkrig mod naboer i regionen: de tre baltiske lande, Finland og Polen. Alle har de gjort sig bemærket ved at støtte Ukraine i krigen mod Rusland, og især Estland skiller sig ud som det land, der har hjulpet ukrainerne mest målt i forhold til BNP. ankaz

Rusland står højst sandsynligt bag flyproblemerne i Baltikum. Arkivfoto: Axel Schmidt, Scanpix
Rusland står højst sandsynligt bag flyproblemerne i Baltikum. Arkivfoto: Axel Schmidt, Scanpix