Det kinesiske fragtskib Yi Peng 3, der har ligget for anker i Kattegat i en måned, har forladt danske farvande trods svenske beklagelser over, at det ikke er lykkedes at opnå bedre indsigt i fartøjets rolle i beskadigelsen af to undersøiske kabler i Østersøen i november.

Mao Ning, talskvinde for Kinas udenrigsministerium, antydede mandag, at det var en unilateral kinesisk beslutning, ganske vist truffet efter konsultation med de involverede lande, at lade skibet vende næsen hjemefter.

»For at beskytte besætningens fysiske og mentale sundhed besluttede rederiet (Ningbo Yipeng Shipping, red.) at genoptage sejladsen efter en omfattende evaluering og samråd med relevante parter,« sagde hun ved en regelmæssig pressekonference i Beijing ifølge ministeriets hjemmeside.

Modtag Weekendavisens daglige nyhedsbrev

Hver dag udvælger vi og præsenterer dén historie, De ikke må gå glip af. Tilmeld Dem her.

Hermed giver jeg tilladelse til, at Weekendavisen dagligt sender en mail med udvalgte historier og i tilfælde af særlige historier og ekstraordinære begivenheder mere. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan De læse mere om tredjeparter og hvordan De trækker Deres samtykke tilbage.

Sverige ser »alvorligt« på, at statsanklager Henrik Söderman, som leder efterforskningen af den formodede sabotage mod kablerne, ikke har fået lov til at komme ombord på skibet inden afsejlingen, lyder det i en erklæring fra udenrigsminister Maria Malmer Stenergard.

Arkivfoto: Yoruk Isik, Scanpix
Arkivfoto: Yoruk Isik, Scanpix Yoruk Isik/Reuters/Ritzau Scanpix

To dage før det kinesiske skibs afsejling fik en række implicerede østersøstater – Danmark, Sverige, Tyskland og Finland – mulighed for at sende repræsentanter ombord på skibet. De foreløbige udmeldinger tyder på, at der ikke var tale om nogen særlig detaljeret undersøgelse, og at repræsentanterne bare fik lov til at kigge sig omkring.

Dermed er det usikkert, om offentligheden nogensinde vil få en fyldestgørende forklaring på det hændelsesforløb, der førte til beskadigelsen af kablerne. Mens al tilgængelig evidens peger i retning af, at Yi Peng 3 stod bag, er omfanget af de kinesiske myndigheders engagement ukendt.

harms