Portrætinterview. »Jeg er nok draget af at holde styr på det ukontrollable.« Mikael Bertelsen har vendt sin familiehistorie om og gjort hjemmet stabilt og arbejdet til anarkiets holdeplads. Men en bestemt del af familiehistorien har Bertelsen ikke beskæftiget sig med. Før nu.

Tintin og jazzkonkylien

Vi kan begynde med Shakespeare, hvorfor ikke. Med karakteren Puk fra En skærsommernatsdrøm. Et stykke, der foregår på flere planer, både i den menneskelige verden og alfeverdenen, hvor Puk sætter sving i dramaet ved at dryppe magiske dråber i øjnene på Titania, så hun forelsker sig i det første væsen, hun ser, en håndværker, som Puk har tryllet et æselhoved på. En munter forvekslingskomedie med mørke undertoner, hvor Puk skaber rod i menneskenes og naturens orden, og en skuespillertrup giver endnu et lag af rollespil i spillet.

Mens Mikael Bertelsen som ung prøvede at finde fodfæste i menneskenes verden, søgte han optagelse som skuespiller med Puks epilog, her i Niels Brunses oversættelse:

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også