Aksemagterne. Det er ikke bare Iran, som står bag houthiernes angreb på fragtskibe i Det Røde Hav. Det sker med Ruslands og Kinas billigelse.

Kampzonen udvides

Hvis der er et land, som umiddelbart burde have en interesse i, at den frie sejlads gennem Suezkanalen opretholdes, så er det Kina. EU er Kinas største handelspartner, og i 2023 gik ti procent af varetransporten til søs gennem Det Røde Hav og Suezkanalen.

Men på trods af amerikanske opfordringer viser Kina ingen interesse for at deltage i den internationale koalition af foreløbig hen ved 20 lande, der nu har iværksat Operation Prosperity Guardian for at beskytte skibsfarten i det sydlige Røde Hav og Adenbugten mod de iranskstøttede houthiers angreb. 

annl
(f. 1968) er udlandsredaktør på Weekendavisen. Siden 1996 har hun arbejdet i mediebranchen, primært i det Berlingske Hus, hvor hun har været skrivende journalist og beklædt forskellige redaktørstillinger på Berlingske og Weekendavisen. Hun har udgivet fire bøger: »Rusland på Røde Plader«, »Poesi for Papfamilier«, »Forstå populismen!« og senest »Skyldig til det modsatte aldrig bliver bevist«. Hun er uddannet cand.mag. i samfundsfag og russisk fra Aarhus Universitet. Hun modtog i 2022 Berlingskes Fonsmarkpris.

Andre læser også