Tysk industri har i flere år været i dyb krise, og det har forskellige årsager, men det er især dieselbil-skandalen – Dieselgate – som symboliser nedturen for brandet Made in Germany.

Skandalen begyndte, da Volkswagen-koncernen i 2015 måtte indrømme, at den havde manipuleret software, som sørgede for, at dieselmotorerne under test overholdt udstødningsreglerne, mens de på vejene udledte store mængder giftige gasser. Volkswagen havnede i den største krise i koncernens historie – og ødelagde den tyske bilindustris image.

Modtag Weekendavisens ugentlige nyhedsbrev

Bliv oplyst, inspireret eller bare provokeret med det bedste fra ugens Weekendavisen.

Hermed giver jeg tilladelse til, at Weekendavisen ugentligt sender en mail med udvalgte historier og i tilfælde af særlige historier og ekstraordinære begivenheder mere. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan De læse mere om tredjeparter og hvordan De trækker Deres samtykke tilbage.

Dieselgate medførte et blamegame, og mandag ved retten i Braunschweig faldt der omsider dom i en stor sag om de manipulerede udstødningstest. Her blev den tidligere leder for udviklingen af dieselmotorer idømt fire og et halvt års ubetinget fængsel, samtidig med at den tidligere leder af drivlinjeelektronikken fik to år og syv måneder i skyggen.

Foto: Ina Fassbender, Scanpix
Foto: Ina Fassbender, Scanpix

Volkswagens tidligere brandingchef og en tidligere afdelingsleder fik også fængselsdomme, men de er betingede. Alle de dømte ser sig som »syndebukke«, skriver nyhedsportalen ARD, der oplyser, at den tidligere koncernchef Martin Winterkorn ikke var tiltalt ved retten i Braunschweig. Den skandaliserede topchef er i dag 78 år, og hans sag blev udskudt på grund af svækket helbred. vind