Satellit. »Det er et kæmpe tilbageskridt,« siger Slesvig-Holstens transportminister, Claus Ruhe Madsen (CDU), om DSBs og den danske regerings planer om at neddrosle togtrafikken mellem Danmark og Tysklands nordligste delstat.
Endestation Dänemark
Fra 2028 vil der ikke køre danske regionaltog over grænsen til Flensborg i Slesvig-Holsten. Det skriver flere medier i det dansk-tyske grænseland. Folk i grænseregionen skal derfor i fremtiden skifte tog oftere, og det beklager Slesvig-Holstens transportminister, Claus Ruhe Madsen (CDU), i et interview med NDR Schleswig-Holstein.
Baggrunden er, at DSB har bestilt 100 nye franske tog, som ikke er udset til at køre til Tyskland, og den slesvig-holstenske transportminister ser indenrigspolitiske grunde i Danmark som hovedårsagen: »Den danske transportminister vil gerne have hurtige, gode forbindelser inden for Danmark og har måske ikke erkendt den store merværdi i, hvor vigtigt det er, at vi også har arbejdet godt sammen på tværs af landegrænser.«
Ifølge DSB vil der dog ikke være problemer med at køre mellem Danmark og Tyskland med de tog, DSB har indkøbt, lyder det fra informationschef Tony Bispeskov til Ritzau.
Men Stefan Seidler, forbundsdagsmedlem for det sydslesvigske mindretalsparti SSW, udtaler, at det ifølge hans oplysninger ikke er helt rigtigt. Han siger til Flensborg Avis, at DSBs udmelding om fremtidens grænseoverskridende togtrafik »ikke har 100 procent hold i virkeligheden«.

Del:



