Femern Bælt. Danmarks dyreste infrastrukturprojekt nogensinde kan ikke bruges af godstog, når tunnelen til Tyskland er færdig om fem år.

Selvforskyldt

DER kommer ikke til at køre godstog gennem Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland de første tre eller måske snarere fem år, efter at tunnelen under Femern Bælt er opført. Det var det klare indtryk, politikere fra Folketingets transportudvalg fik under et nyligt studiebesøg i Lübeck og Berlin, skriver journalist Claus Djørup på Fagpressen.eu. Tunnelen mellem Lolland og den tyske ø Femern forventes at være klar fra efteråret 2029.

Oplysningen har ikke vakt nogen særlig opmærksomhed, selvom Femern-tunnelen er et projekt til 55 milliarder kroner i 2008-priser, som Danmark alene har ansvaret for.

xfrv
Frede Vestergaard (født 1942) er journalist emeritus på Weekendavisen. Han er uddannet cand.polit. og skriver blandt andet om energi og miljø.

Andre læser også